CONFERINȚĂ DE PRESĂ - Situația unităților de învățământ din județul Prahova. Măsuri preventive pentru un an școlar petrecut în siguranță
Pentru pompieri, fiecare copil aflat într-o sală de clasă înseamnă o responsabilitate în plus și o viață care trebuie protejată. Școala trebuie să fie un loc al siguranței și al încrederii, unde elevii pot învăța fără teamă, iar părinții pot avea liniștea că cei mici sunt în grija unor cadre pregătite și într-un mediu sigur.
Din acest motiv, siguranța în școli nu este doar o obligație legală pentru noi, ci și o datorie morală, pe care o împlinim prin prevenire, instruire și colaborare permanentă.
În anul școlar 2024-2025, ISU Prahova a derulat acţiuni orientate spre prevenirea situațiilor de urgență în instituțiile de învățământ, astfel încât consecinţele tipurilor de risc să fie minimizate, iar starea de normalitate să fie restabilită în cel mai scurt timp. Activităţile desfășurate în perioada de referință au vizat permanent îndeplinirea funcţiilor de coordonare, îndrumare, control, acordare de asistenţă tehnică de specialitate pentru prevenirea producerii situaţiilor de urgenţă, informarea preventivă şi pregătirea cadrelor didactice și a elevilor, precum şi avizarea/autorizarea privind securitatea la incendiu a clădirilor cu destinația învățământ. Personalul Inspecţiei de Prevenire au executat controale și verificări la unitățile de învățământ din județ, iar acolo unde au fost identificate neconformități pe linia apărării împotriva incendiilor și protecției civile, au depus eforturi, împreună cu factorii de răspundere de la nivel local și județean, pentru remedierea acestora cât mai rapid cu putință.
Controalele de prevenire vizează cu precădere ctele de autoritate privind apărarea împotriva incendiilor emise de conducătorul instituției, documentele și evidențele specifice privind apărarea împotriva incendiilor, organizarea activității de apărare împotriva incendiilor la locul de muncă, evaluarea structurilor cu atribuții privind apărarea împotriva incendiilor, respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punct de vedere constructiv (gradul de rezistență la foc, distanțele de siguranță, căi de evacuare, case de scări etc.), respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punctul de vedere al instalațiilor de protecție împotriva incendiilor, respectarea în teren a măsurilor stabilite din punct de vedere organizatoric.
În anul școlar anterior, în timpul celor 42 de controale efectuate, au fost constatate 146 deficiențe specifice. Dintre acestea, 24 au fost remediate operativ în timpul inspecției. Pentru deficiențele înregistrate, au fost aplicate 139 avertismente și 7 amenzi contravenționale în cuantum de 34.500 lei.
Principalele nereguli constatate în urma controalelor au fost: reducerea gabaritelor căilor de evacuare prin depozitarea diferitelor materiale, neactualizarea planurilor de evacuare în caz de incendiu, nemarcarea căilor de evacuare pentru persoane în caz de incendiu cu indicatoare standardizate, neasiguararea necesarului mimim de stingătoare portabile cu pulbere, neverificarea instalației electrice, nefuncționarea corpurilor de iluminat aferente instalației de iluminat de securitate pentru evacuare, nefuncționarea la parametrii proiectați a instalațiilor de detectare, semnalizare și alarmare la incendiu etc. Menționăm faptul că, atunci când este posibil, controalele desfăşurate includ atât executarea de exerciţii de alarmare-evacuare, cu angrenarea elevilor, cadrelor didactice şi personalului auxiliar, pentru formarea deprinderilor acestora în cazul producerii unor situaţii de urgenţă, cât și desfășurarea unor activităţi de informare preventivă şi educare a elevilor în ceea ce privește comportamentul în cazul producerii unui incendiu sau a altor situaţii de urgenţă.
Unităţile de învăţământ reprezintă o categorie aparte, prin prisma faptului că aceste categorii de obiective sunt frecventate de același public. Prin activităţile de informare preventivă pe care instituţia noastră le desfăşoară permanent, susținute de specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire și cei ai Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților, s-a încercat ca beneficiarii (preşcolarii, elevii, profesorii şi personalul auxiliar) să cunoască specificul clădirilor în care își desfășoară activitatea, unde sunt amplasate mijloacele de apărare împotriva incendiilor, căile de evacuare, locul de întâlnire în caz de incendiu etc. Astfel, în anul școlar anterior, au fost efectuate peste 150 de instruiri, la care au participat aproximativ 6500 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar. Pe timpul activităților desfășurate în unitățile de învățământ, au fost distribuite materiale de informare preventivă specifice, referitoare la campaniile de prevenire ale IGSU. Pe lângă aceste activități, pompierii militari au fost alături de copii pe parcursul întregului an, cu ocazia diferitelor evenimente (1 Iunie – Ziua Internațională a Copilului), concursuri (”Prietenii pompierilor” și ”Cu viața mea apăr viața”) sau programe școlare ori la invitația cadrelor didactice, purtând discuții deschise și constructive cu elevii, menite să consolideze cunoștințele și aptitudinile acestora în domeniul situațiilor de urgență.
De asemenea, echipajele de pompieri militari efectuează periodic misiuni de recunoaştere în teren la instituții de învățământ, verificând căile de acces la aceste obiective, sursele de alimentare cu apă, reţelele de hidranţi, mijloace de primă intervenție şi alte aspecte de interes operativ. Cu prilejul recunoașterilor efectuate, echipajele operative de pompieri, din cadrul tuturor subunităților, desfășoară exerciții de alarmare – evacuare în școli și grădinițe, pentru a fi testate cât mai concret procedurile de reacție a celor implicați. De asemenea, în același context, au fost diseminate și materiale informative aferente campaniilor naționale inițiate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Referitor la procesul de autorizare din punctul de vedere al securităţii la incendiu, structurile Inspecţiei de Prevenire au venit în întâmpinarea beneficiarilor, pentru soluţionarea situaţiilor existente şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate necesare. Precizăm faptul că, la nivelul județului Prahova, din totalul celor 872 de clădiri cu destinația de unități de învățământ, 643 nu necesită solicitarea și obținerea autorizației de securitate la incendiu, 191 au obținut autorizația de securitate la incendiu, iar 38 sunt în diferite etape ale procesului de avizare - autorizare, cu mențiunea că 19 dintre acestea dețin avizul de securitate la incendiu.
Menționăm, în completare, faptul că beneficiarul este exclusiv responsabil pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu. Pe de altă parte, trebuie reținut faptul că deţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu nu exclude riscul producerii unui incendiu, aşa cum nici lipsa acestui document administrativ nu maximizează riscul producerii. Acest aspect nu exclude necesitatea obţinerii autorizaţiei de securitate la incendiu, specialiștii noștri fiind într-o continuă activitate de actualizare şi identificare a clădirilor care necesită autorizaţie de securitate la incendiu şi de îndrumare a administratorilor acestora referitor la documentele ce trebuie întocmite pentru obținerea acestui act administrativ. Avizele/autorizaţiile de securitate la incendiu se eliberează pentru construcţii noi sau pentru dezvoltarea (extinderea), modernizarea ori pentru schimbarea destinaţiei celor existente (art. 30, alin. 1 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările și completările ulterioare).
Precizăm că unitățile de învățământ nu intră sub incidența H.G. nr. 915/2015 privind stabilirea criteriilor pentru oprirea funcționarii ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor determinate de încălcarea gravă a cerinței de securitate la incendiu, în sensul în care nu poate fi dispusă măsura complementară de oprire a funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor care nu au autorizaţie de securitate la incendiu.
Un aspect îmbucurător este faptul că, în anul școlar 2024-2025, în județul nostru nu a fost înregistrat niciun incendiu la instituții de învățământ, fie că vorbim despre unități de stat sau private, ceea ce ne dă certitudinea că acţiunile de îndrumare şi control, exerciţiile destinate formării comportamentului preventiv specific tipurilor de risc și buna colaborare dintre pompieri, cadre didactice, elevi și părinți pot face posibilă siguranța în mediul școlar din acest punct de vedere. Instituția noastră va continua executarea activităților specifice de control și îndrumare, atât pentru asigurarea începerii anului școlar 2025-2026 în siguranță, cât și pentru asigurarea respectării măsurilor de prevenire a incendiilor. Pe lângă controalele de prevenire, periodic, vor avea loc exerciţii de alarmare şi evacuare în situaţii de urgenţă, instruiri și recunoașteri în teren pentru stabilirea și/sau actualizarea concepției de intervenție. În final, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova reiterează faptul că specialiștii noștri sunt pregătiți să acorde asistență tehnică de specialitate în vederea obținerii avizului/autorizației de securitate la incendiu, astfel încât toate unitățile de învățământ să ajungă să dețină acest act administrativ atât de important.
Împreună putem oferi copiilor noștri șansa la un viitor mai sigur.
Alături de școli, autorități și întreaga comunitate, lucrăm pentru a construi un spațiu educațional protejat, unde fiecare elev se simte în siguranță. Ne asumăm responsabilitatea de a informa, preveni și acționa la timp, astfel încât copiii să crească într-un mediu fără pericole, care le deschide drumuri spre un viitor mai bun.
Compartimentul Informare și Relații Publice